Best kan bile da jumpa ramai membe2 baru yang perangai diorang tak cam membe2 lama yang cam cibai kan? Sori kepada sesape yang terase n mybe ada yang tak perasan pon.

Yela mane kite nak perasan kite ade wat salah kat orang tol tak? Melainkan kalau orang tu sendiri tegor kite.

Aku ni kalau ikutkan ramai gak mmbe2 taw. Aku pown tak perasan. Bile lepak jek mesti tukar2 orang. Nasib baek tak tukar2 jantan. Tu memang da palat sangat dow. Bak kata membe aku la.
Orang yang berzodiak scorpio ni cepat disayangi orang.

Betol ke?
Entah la.. aku iyekan jek.

Pada aku ape yang berlaku, itulah takdir. Kite tak ley lari da. Da tertulis.
So ape yang aku nak cite sebenarnye, dalam tahun ni jek aku ade 2 komuniti yang tidak sengaja dirancang.
Tahun lepas ada satu. Pastu tambah satu, hilang satu. Tapi skunk tambah satu jadi dua.

Cane?
Xdapet buet papo dah.

Mule2 komuniti aku, kire aku panggil komuniti la. Masa sekolah dulu geng2 aku nama TENAS. Tu gabungan nama kitorang.

T.E.N.A.S = TYA,ELLY,NITA,AINUR,SA (NISA,nama pendek senang nak matching).

So tulah kitorang sampai sekarang.
Tak de sape dapat pisahkan.

Yang selalu bermasalah is Tya. Dia memang funny sket. So kitorang yang banyak tolong dia.
Nak2 aku, dalam menyetelkan segala gundah gulana dia.
Kesian dia.. membe2 kan. Sayang membe la katakan.

Yang banyak masalah dengan boyfee lak is Nisa (Sa). Dia punyer bf bapak lama couple. Since skolah ag. Satu geng ngn kitorang gak. Tapi dalam geng2 lelaki ar.

Macam Ainur lak dia selalu bermasalah ngan lelaki. Maksud aku lelaki2 kat skolah kitorang suke kaco dia yang sampai ley menyemakkan kepala dia sendiri. Dia pown apa lagi sound tepek sejengkal ayam balik dia bagi. Kadang2 aku pown rasa cam nak kaki je seko2 jantan tu. Tenson dow asik kene kaco jek.

Aku ngan Nita?
Kitorang ok. Kitorang paling rapat dalam TENAS. Sori geng jangan terasa!
Nita ni kire cam assistant aku ar. Aku lak kire cam bajet2 bos ar. Tah pape ar..

Aku pown ade gak masalah sendiri. Tapi membe2 lagi penting kan. So masing2 atau senang cite ar sume orang pown sentiasa ade masalah walaupon sebesar zarah. Tak ley lari da. Tapi ape gune membe2 kalau tak ley tolong. Tol tak?

Gado?
Sape jek kalau dalam berkawan tak gado?
Baru ley kenal perangai masing2.
Tapi give n take ar.

Kalau ade konflik sket jek lam geng kitorang, masing2 tak nak mengalah. So yang lain akan tolong setelkan ar.
Senang jek. Kene consider ar.
Aku la yang banyak gado ngan Ainur.
Hahaha!
Ala..dak2 skolah pe tau kan?

TENAS ni sebenarnye ada 10 orang.
5 perempuan n 5 lelaki.

Tapi TENAS ditubuhkan sebab kitorang perempuan yang walau macam mane pon masalah datang, kitorang tetap ley setelkan n stil togeda2 sampai skunk.
Kitorang ade lagu tema sendiri aw tajuk “Ku Bahagia” by Melly Goeslaw.
Ala.. korang confirm pernah dengar kan? Dalam cite “Ada apa dengan cinta” tu. Tapi diorang sume hawt2. Kitorang biasa2 jela. Wat pe hawt2 neh. Tak kemana gak. Da tua, kerepot kedot gak.
Tapi yang geng2 lelaki tak de lagu tema ar. Nanti la aku tubuhkan satu komuniti TENAS versi lelaki.
Cane tu ehk? Ala gabungan lelaki+perempuan ar. Pas2 reka ar nama pape pon. Ok habis pasal TENAS.
B4 tu aku de satu lagi geng kt skolah gak. TENAS ni kire geng hostel ar yang susah senang bersama.

Geng kat skolah aku kitorang 4 orang jek iaitu aku, Bieyla, Mimie n Wana.
Ni sume geng setan2 aku ar. Wat jahat sume skali. HAHAHA!
Paham2 sendiri sudey. Cam TENAS ni baek sket.


Tak salah aku nama geng kitorang SHAELSYABIE.
Cam nama jepon kan? Pelik giler. Kitorang reka time dalam kelas cikgu tak masuk n tengah buhsan2.
SHAELSYABIE ni gabungan nama kitorang gak. Cam TENAS ar.

SHAELSYABIE=SHAmimi, ELly, SYAwana, BIEyla.

So sume nama depan kitorang petik n kutip n letak n jadi la..
Tada!
Tapi tak lama gak. Yang keep contact ngan aku is Bieyla jek.
Mimie kadang2. Da tak da pown skunk. Dia banyak contact ngan Bieyla la skunk.


Ok now komuniti kedua is “GRAB”.

Grab ni Ria yang 1st2 reka dulu. Tak abih2 lam cls grab2. Semak lak aku. Haha..
Kitorang 4 orang jek aweks2 dari pelbagai tempat.

Aku dari Kajang(baru2 ni la), Maya dari Sabah bah, Ria dari PJ n Fiza dari Cheras.

So mcm2 perangai la boleh jumpa kan? Kitorang kenal pown dari kolej MIIM.
Dulu berlima taw.
Mya sorang lagi besfren aku yang duk kat Setiawangsa jek. Tapi tak panggil Grab lak time tuh.

Kitorang panggil C5Bontox.
Ni sume rekaan aku ngan maya time otak ngah masuk air. Bile Mya da bla dari kolej MIIM n masuk kolej lain, terus bertukar jadi GRAB.

GRAB pown ada production sendiri aw masa kitorang sem 2. Tapi GRAB bertahan sekejap je la setelah banyak giler vaveng dugaan datang. So habis pasal GRAB, beralih ke komuniti seterusnya.


Komuniti ni besfren aku iaitu Dina yang ajak join. Aku mule2 segan gak coz aku dari kolej lain then nak join komuniti dari kolej lain.
Diorang gegurl2 dari Kolej Legenda yang terletak tak jauh dari Nilai. Bukan dari KL tapi Nilai. Kolej ni duk kat Mantin.

Tau tak Nilai ngan Mantin tu kat mane?
Kat Negeri Sembilan.
Tak tau N9 kat mane?
Haa..tengok peta.

Sume bende nak kene bagitau lemak ar. Usaha sket. Bos kolej ni memang suke duk kat pedalaman2 ni supaya anak2 setan dalam tu kegersangan tak tau nak watpe. Sukati jek kutuk kolej orang. Kolej aku pown kelam kabut.

Nama komuniti ni is GOSSIPER.

Haa..jangan tekejut dengar nama.
Yang klakarnye Gossiper ni asalnye ditubuhkan oleh Cik Azuwana a.k.a besfren Dina a.k.a besfren aku ar yang merupakan presiden GOSS (nama pendek).
Tapi bile si Wana ni da bla dari kolej tu, bertambah berkembang lak GOSS ni. Presiden tah ke mana GOSS pown tah ke mana.
Yang paling klakanye aku la. Bapak jauh dari MIIM Setiawangsa sampai ke Mantin peginya. Hahaha! Tak pela membe2 punya pasal. Lagi!
GOSS ni bertahan ngan aku coz as long as aku melekat ngan Dina begitu juga ngan GOSS. Walaupon aku ngan dak2 GOSS lain tak berapa rapat, yela tak kenal sangat kan. Penduduk2 GOSS ni ramai tapi sume gegurl2 gak ar.
Tak salah aku 6 ke 7 orang penduduk dia. Nanti buka top fren kt mespes balik.


Dalam masa berkawan n lepak2 tu, aku pown lepak la ngan dak2 junior aku kt kolej yang aku tak expect langsung akan rapat sampai macam ni skali sampai skunk. Klakar giler ar masa nk tubuhkan komuniti ni.

Ok komuniti seterusnya yang ke berapa tah ke 6 kowt iaitu MANNO.COM.

Nama penoh, MANNO Community so dikecikkan jadi MaNno.com.
Asalnye tertubuh si Manno.com ni dari Botax ar.
Sengal nak mampos!
Pagi tu dalam kol 4 ke 5 camtu aku kene on9 n amek tru tag dari abang angkat aku yang dia da edit n send kat emel. So mintak tolong botax ni temankan aku. Time tu tinggal aku, Tajul, Baraq n Botax jek. Halim da balik awal2 da. Ngantok katenyer. Aku ngan Botax ni baru balik dari recce kt Kuala Gandah, Pahang.
Penat kan..
So masing2 ngantok. Botax da la tak balik uma lagi mandi2 ke ape ke. Aku da settle sume tu. Tu yang segar bugar tu. So Botax tengah on9 cari sumthing kat dalam mespes.
Akibat terlalu ngantok, lalu terkuar la dari mulut dia “mannooo ni??” ngan mimik muke cam orang tua, mata layu2, sumpah klaka!
Aku mule2 tak perasan. Tajul ar suke perhatikan orang. Time tu kitorang gelak gile babi la wa cakap sama lu! Berair2 dow mata seko2. Aku tak duk diam tu gelak non stop.
Paham2 jela kalau aku da stat gelak. Kedai tu da cam aku punyer.
Sumpah bodo giler time tu. Tu yang tercetusnya manno.com neh.
Baraq la reka manno.com. Aku yang tolong majukan. Hakhak!
Aku sayang dak2 manno neh coz diorang la membe2 yang banyak giler babeng tolong aku n diorang la insan2 yang aku banyak susahkan. N diorang jugak komuniti pertama aku yang ade lelaki. Hahaha!
1st time dow! Aku sorang pompuan lak tu.

Kitorang asalnya berlima tapi terdapat beberapa ahli baru jadi 6 n mungkin 7.
Kitorang mendiri daripada aku, Tajul, Halim, Baraq, Botax n Raman.
Asalnya Raman tak de then dia baru jek join.

Yang banyak kisah misah dalam komuniti ni adalah aku n Halim. Ada la cerite di sebaliknya yang korang tak perlu tau pown. Kitorang banyak spend time togeda n banyak giler perangai n kenangan yang kitorang dapat.
Kelakar dow!
Serius!
Raman coming soon akan spend babih giler ngan kitorang. Kitorang banyak plan nak buat sebenarnye. Tapi tunggu masa jek.

Dalam masa yang sama aku tak kan lupekan komuniti2 yang aku penah join dulu atau senang citer membe2 aku yang rapat ngan aku dulu la.

Sayang dow kat korang!

Manno skunk yang tol2 bertahan hanyalah Tajul, Halim, Baraq n Raman.

Aku?

Botax?

Botax stil lagi sebab diorang ni duduk uma dekat2 jek n kawan dari kecik kecuali Baraq ar.
Aku lak skunk menepek kat kajang je so celah mana nak lepak. Transport pown tade.
Mak bagi plak aku drive jauh2. Setakat area2 sini ley ar. Tapi nak curi2 bawa jauh2 tu ley jek tapi senyap2. Hahaha! Tunggu ade lesen jek ley la aku melekat kt stering kete mak aku tu. Umo da 20 pown tade lesen ag. Malu kot ore..ape pown tak boley.

Jadi yang betol2 kekal hanyalah TENAS, GOSSIPER n MaNno.com..
Aku paling sayang komuniti2 ni. Yang tol2 rapat dak2 MaNno.com ar..

Bukan aku lupekan TENAS tapi kitorang since habis skolah da jarang lepak. Last lepak gile2 masa reunion yang aku buat dulu kat PD. Best owh!
Nanti raya ley ar kitorang gather balik cam dulu.
Sumpah rindo0!!

Jadi lumrah idop ni sebenarnye pada aku la, kite tak ley idop tanpa membe. Sebab kalau kite buat sesuatu yang 18 taon ke atas, yang baaeekkk punyer ley cover line n tolong is membe2 kite.
Family memang ley tolong tapi bernanah dulu ar telinga n kepercayaan pown da kureng.

Tapi pesanan aku tak sume kawan boley dipercayai.
Ada yang nak amek kesempatan. N ade yang nak balas dendam atau berniat jahat.
So hati2 dalam berkawan coz aku banyaaakkkkk kali da kene. So sabar je la..
Belajar cara nak idop k?

N 1 more thing kawan ngan bf berbeza ye anak2.
Jangan samakan nanti padah jawabnya.
Aku da kene.
Terok giler!
Adoyai...

K sehingga berjumpa lagi.
Renung2kan dan selamat beramal....:)


TENAS = korang da besties 4eva..
SHAELSYABIE = Korang memang Rare!
C5BONTOX = Sengal2 ayam
GRAB = Masok air dow+giler
GOSSIPER = Korang memang gorgeous!
MaNno.com = Terbaaeeekkkk wok! Korang 5 dalam 1 ar..

Tiada ulasan: